Dochody budżetu na 2014 r.
planowane są na kwotę 41.279.794,21 zł (planowane na 2013 r. – 39.696.163,61 zł,
według ostatniej uchwały zmieniającej budżet z dnia 30 grudnia – 41.225.701,
26), w tym dochody bieżące, stanowiące 99% dochodów (2013 r. - 96% dochodów) i
dochody majątkowe – stanowiące 1% (2013 r. - 4% dochodów). Dotacje i środki na
zadania współfinansowane ze środków UE – stanowić będą 2% sumy dochodów tj. 650.944,21 zł z czego
tylko 113 195,94 zł będą przeznaczone na przedsięwzięcia inwestycyjne (2013
r. planowane – 4% sumy dochodów). Te przedsięwzięcia to: program „Stworzenie
miejsca odpoczynku i kultywowania polsko-czeskich tradycji regionalnych –
88.195,21 zł oraz program „Baw się z nami – budowa placu zabaw w Porąbce”.
Resztę – tj. 300 tys. zł dochodów
majątkowych stanowią kwoty uzyskane ze sprzedaży majątku gminy, w tym
nieruchomości, jednak bez dochodów uzyskanych ze sprzedaży budynku Komisariatu
Policji w Kobiernicach, których nie ujęto w projekcie budżetu.
Drugą pod względem wielkości
pozycję dochodów stanowią różne rozliczenia
(32%) tj. przyznawana przez państwo gminie subwencja oświatowa – 11.832.785 zł oraz subwencja wyrównawcza – 1.205.571 zł. Istota tej subwencji polega na uzyskaniu odpowiedniego wyrównania dochodów przez gminy słabo rozwinięte gospodarczo, o słabszej kondycji fi- nansowej z punktu widzenia własnych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca w stosunku do średniej obliczanej dla ogółu gmin w kraju. Obie subwencje przyznawane ze Skarbu Państwa są bezzwrotne. Dalszą pozycję zajmują dochody z Pomocy Społecznej, w głównej mierze będące dotacją celową z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z administracji rządowej i dotacje na realizację zadań własnych gminy.
(32%) tj. przyznawana przez państwo gminie subwencja oświatowa – 11.832.785 zł oraz subwencja wyrównawcza – 1.205.571 zł. Istota tej subwencji polega na uzyskaniu odpowiedniego wyrównania dochodów przez gminy słabo rozwinięte gospodarczo, o słabszej kondycji fi- nansowej z punktu widzenia własnych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca w stosunku do średniej obliczanej dla ogółu gmin w kraju. Obie subwencje przyznawane ze Skarbu Państwa są bezzwrotne. Dalszą pozycję zajmują dochody z Pomocy Społecznej, w głównej mierze będące dotacją celową z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z administracji rządowej i dotacje na realizację zadań własnych gminy.
Dochody z opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi i wydatki związane z tym systemem ustalono
na 1 mln 340 tys zł.
Po 2% sumy dochodów stanowią
dochody związane z działem rolnictwo i łowiectwo, gdzie mieszczą się dochody z
tytułu opłat za ścieki, oraz część partycypacji w kosztach budowy wodociągu.
Następna pozycja dochodów to dochody z najmu, opłat za zarząd nieruchomością i
użytkowanie wieczyste, a także dochody z usług – wszystko to w ramach działu
„Gospodarka mieszkaniowa”. W tym dziale również znajdują się dochody ze
sprzedaży majątku – 300 tys. zł oraz środki zewnętrzne na inwestycje (103.912
zł)
Źródła dochodów według działów budżetu oraz ich pochodzenia
przedstawia wykres nr 1.
Wydatki budżetu wynosić będą
kwotę 42 559 794,21 zł (na 2013 r.
zakładano - 41.289.514,61 zł., w według
ostatniej uchwały zmieniającej budżet z dnia 30 grudnia wydatki 2013 r. wyniosą
ok. 42 819 052,26
zł)
Z tego wydatki bieżące stanowią 91%
wydatków, a wydatki majątkowe – 9%. Z wydatków bieżących największą sumę
stanowią wydatki jednostek budżetowych – 76% sumy wydatków ogółem.
W wydatkach jednostek struktura przedstawia się następująco:
wydatki na wynagrodzenia i ich pochodne – ponad 18 mln, czyli 64% wydatków
jednostek (44% sumy wszystkich wydatków gminy na 2014 r.), następnie wydatki na
realizację zadań statutowych – ponad 10 mln – 36% sumy wydatków jednostek.
Wykres nr 2 przedstawia strukturę wydatków bieżących
planowanych w roku 2014.
Wydatki według działów budżetowych przedstawia wykres nr 3.
Największą pozycję w planowanych
wydatkach budżetu Gminy Porąbka na 2014 stanowią koszty oświaty i wychowania (
prawie 18 mln zł, przy planowanej subwencji oświatowej – ujęta w pozycji
dochodów różne rozliczenia - otrzymywanej od państwa w granicach ponad 11 mln
832 tys. zł. Ponad 6 mln 100 tys. zł kosztów oświaty pokrywanych jest z innych
źródeł budżetu gminy Porąbka, są to następujące zadania oświatowe:
funkcjonowanie świetlic i stołówek szkolnych, dowóz uczniów do szkół, oddziały
zerowe w szkołach, dodatek wiejski i mieszkaniowy, działalność przedszkoli (ok.
90%) .
Strukturę wydatków
związanych z oświatą przedstawia tabela nr 1.
Rodzaj wydatku
|
Kwota w zł
|
%
|
szkoły podstawowe
|
6.669.812,8
|
37,2%
|
oddziały przedszkolne przy szkołach
|
189.460
|
1,1%
|
przedszkola
|
3.429.542
|
19,1%
|
gimnazja
|
5.244.650
|
29,2%
|
dowożenie uczniów do szkół
|
461.530
|
2,6%
|
zespoły ekonomiczno administracyjne szkół
|
681.253
|
3,8%
|
dokształcanie i doskonalenie nauczycieli
|
57.500
|
0,3%
|
stołówki szkolne
|
1.101.703
|
6,1%
|
pozostała działalność
|
106.700
|
0,6%
|
Razem
|
17.942.150,8
|
100,0%
|
Następną pozycję w wydatkach stanowią koszty
pomocy społecznej (ponad 5 mln zł – 12% wydatków). W rozbiciu na rozdziały
wydatki te przeznaczane są na:
Rodzaj wydatku
|
Kwota
|
domy pomocy społecznej (obecnie przebywa tam 8
podopiecznych GOPSu)
|
214.800
|
rodziny zastępcze (50% odpłatności za pobyt dziecka w
rodzinie zast.)
|
5.000
|
zadania w zakresie przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
|
38.879
|
świadczenia rodzinne, zasiłki alimentacyjne.. (zadanie to
jest zadaniem zleconym gminie przez administrację rządową, w związku z tym
gmina otrzymuje dotacje w wysokości 2.911.635 zł, resztę kosztów pokrywa
gmina)
|
3.085.557
|
składki za ubezp. zdrowotne opłacane za osoby pobierające
zasiłki
|
26.246
|
zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. społ.
|
434.312
|
dodatki mieszkaniowe
|
4.500
|
zasiłki stałe (zadanie całkowicie finansowane z budżetu
państwa)
|
174.979
|
gminny ośrodek pomocy społecznej (koszty funkcjonowania
GOPS)
|
870.630
|
pozostała działalność (wydatki na projekt „Aktywizacja
zawodowa…)
|
226.358
|
Razem
|
5.081.261
|
Poważną pozycję w wydatkach
stanowią również koszty administracji publicznej (ponad 4 mln 900 tys. zł, 12%
wydatków).
Wydatek - Administracja Publiczna
|
Kwota w zł
|
%
|
Urzędy wojewódzkie
|
73671
|
1%
|
Rada Gminy
|
94100
|
2%
|
Urząd Gminy ( w tym 3 mln 300 tys. wynagrodzenia wraz ze
składkami)
|
4390675
|
89%
|
Promocja
|
26000
|
1%
|
Pozostała działalność
|
371145,2
|
7%
|
Razem
|
4955591
|
100%
|
Projekt przedstawiony Radzie Gminy zakładał na cele promocji
106 tys. w tym ponad 20 tys. na wynagrodzenia dla osób z zewnątrz – konkretnie
na co – nie wiem. Dodatkowo część środków na promocję gminy w gazecie, której
nie widać prawie nigdzie. Na komisjach przed sesją, kiedy to debatowaliśmy nad
wysoką ceną zaproponowaną przez Pana Wójta – za m3 ścieków – 10,62 zł pojawił
się pomysł „dopłaty” gminy do ceny ścieków kosztem promocji – w związku z tym
ścięto tę pozycję o 80 tys. na pokrycie kosztów obniżki ceny do 9,80 zł za 1 m3
ścieków.
Ciekawą pozycją jest dział 754 – Bezpieczeństwo Publiczne i
Ochrona Przeciwpożarowa. Jest ona o tyle ciekawa, że zawiera koszt zakupu
samochodu przeciwpożarowego dla OSP Czaniec. Sprawa ta ciągnie się już od 2012
r. kiedy to na ciężki samochód dla OSP przeznaczono 600 tys. W roku 2013
również w projekcie budżetu zapisano 780 tys. na zakup samochodu dla straży
czanieckiej. Jednak podział środków przewidywał dofinansowanie z dotacji
zewnętrznych w wysokości 300 tys. – 100 tys. środków sołeckich, reszta środków
gminnych. Niestety i tego zakupu nie udało się doprowadzić do realizacji. W
budżecie na 2014 r. zapisano więc wydatki majątkowe w wysokości 520 tys. z tego
450 tys. z budżetu gminy, a 50 tys. ze środków sołeckich. Dopiero przy analizie
budżetu wyszło, że założono żadnego dofinansowania ze środków zewnętrznych
(brak działu 754 po stronie dochodów, gdzie ujmuje się środki z zewnątrz). Więc
na chwilę obecną została powielona sytuacja z roku poprzedniego – odejmując 300
tys. dofinansowania państwowego mamy 480 tys. środków gminnych. Niemniej jednak
sprawa ciekawa.
W zakresie działu Transport i Łączność przewidziano koszty w
wysokości 2.716 tys. zł (6,33% sumy wydatków). Co tu tyle kosztuje ? Z tego
działu pokrywane są koszty transportu lokalnego. Z czego 799.400 zł jest to
wkład gminy Porąbka do Miejskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej w Kętach
będącym pokryciem kosztów przewozów i funkcjonowania MZK ustalonych na zebraniu
wspólników. Gmina Porąbka razem z gminami Kęty
i Andrychów jest współwłaścicielem MZK, więc jest to jej spółka prawa
handlowego. Do tej kwoty dochodzi dotacja dla Powiatu Bielskiego na
dofinansowanie działalności PKSu – 131.744 zł. W tym dziale znajdują się środki
na poprawę stanu dróg – remonty,
modernizacje. W 2014 r. przeznaczono 812 tys. zł na współfinansowanie
remontów dróg powiatowych, 947 tys. – dróg gminnych ( w tym inwestycje – 401
tys.).
Bilansowanie się poszczególnych
działów budżetu przedstawia tab. Nr 2, choć trzeba uważać, ponieważ środki
stanowiące dochód na pokrycie niektórych działów mogą być nietożsame – jak w
przypadku oświaty.
Działy
budżetu
|
Dochody
|
Wydatki
|
Różnica
dochodów nad wydatkami
|
Rolnictwo
i łowiectwo
|
955.500
|
1.202.000
|
-246.500
|
Leśnictwo
|
0
|
0
|
0
|
Handel
|
0
|
0
|
0
|
Transport
i łączność
|
0
|
2.692.473
|
-2.692.473,3
|
Turystyka
|
0
|
15.500
|
-15.500
|
Gospodarka
mieszkaniowa
|
917.235,9
|
2.248.117
|
-1.330.881
|
Działalność
usługowa
|
160.000
|
2.178.548
|
-2.018.548
|
Administracja
publiczna
|
608.211,2
|
4.955.591
|
-434.7380
|
Urzędy
naczelnych organów władzy państwowej…
|
2.550
|
2.550
|
0
|
Obrona
narodowa
|
600
|
600
|
0
|
Bezpieczeństwo
publiczne i ochrona przeciwpożarowa
|
0
|
72.0000
|
-720.000
|
Dochody
od osób prawnych, fizycznych i od innych jednostek nieposiadających
osobowości prawnej
|
20.169.032
|
0
|
20.169.032
|
Obsługa
długu publicznego
|
338.000
|
-338.000
|
|
Różne
rozliczenia
|
13.038.356
|
325.000
|
12.713.356
|
Oświata i
wychowanie
|
1.047.782
|
17.942.151
|
-16.894.369
|
Ochrona
zdrowia
|
0
|
322.259
|
-322.259
|
Pomoc
społeczna
|
3.568.227
|
5.081.262
|
-1.513.034,5
|
Pozostałe
zadnia z zakresu polityki społecznej
|
0
|
50.000
|
-50.000
|
Edukacyjna
opieka wychowawcza
|
0
|
402.444
|
-402.444
|
Gospodarka
komunalna i ochrona środowiska
|
812.300
|
2.282.300
|
-1.470.000
|
Kultura i
ochrona dziedzictwa narodowego
|
1.395.000
|
-1.395.000
|
|
Kultura
fizyczna
|
0
|
406.000
|
-406.000
|
Razem
|
41.279.794
|
42.559.795
|
-1.280.001
|
Ogólnie budżet zamknie się stratą
1 mln. 280 zł, co zostanie pokryte kredytem. Przychody budżetu wynosić będą 2
mln 500 tys. zł i będą pochodzić z zaciągniętych w 2014 r. kredytów. Rozchody
budżetu będą wynosić 1 mln 220 tys. zł – tj. spłata zaciągniętych kredytów w
Banku Spółdzielczym – 400 tys., Banku Polskiego Kasa Opieki S. A. – 820 tys.
Zadania inwestycyjne wspólne to
suma 3.323.731, 94 zł z tego w sołectwie Czaniec:
- Zakup samochodu pożarniczego – 450 tys. (50 tys. z pieniędzy sołeckich)
- Termomodernizacja Ośrodka Zdrowia – 100 tys.
Oprac. M. Tylza-Janosz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz